Några andra intressanta och udda biltillverkare som stod utangör ”De Tre Stora” i USA var bland annat Kaiser och Frazer som jag tänkte presentera här.

Henry John Kaiser, 1882-1967, blev känd som fadern till den moderna amerikanska varvsindustrin. Han etablerade, Kaiser Aluminium och Kaiser Steel och Kaiser Varv som byggde Liberty fartygen under andra världskriget. Han organiserade Kaiser Permanent sjukvård för sina arbetare och familjer. Han var känd för säkerheten i sina konstruktioner i sitt bilföretag Kaiser-Frazer men han var också inblandad i stora byggprojekt av dammar och fastigheter och etablerade med sina rikedomar en icke kommersiell fond – Kaiser Family Foundation för välgörande ändamål. Han arbetade med många olika projekt som synes och behövde inte starta eller hade behov av att ha ett eget bilmärke – han tyckte bara att det skulle vara en utmaning och en rolig sysselsättning.

Bild 1. Den glada industrimannen Henry J. Kaiser hade mottot: Hitta ett behov och fyll det. Bild 2. Henry J. Kaiser and Joseph Frazer stående framför vattentornen som bär deras namn på den enorma anläggningen i Willow Run, Michigan. De två bilarna är årsmodeller från 1947 och 1948. Bild 3. Joseph Frazer i porträtt.

Joseph Washington Frazer, 1892-1971, var under sitt liv anställt hos olika bilföretag både som mekaniker, instruktör, finansiär, säljare, VD och styrelseordförande. Han hade framstående positioner hos Chrysler, Willys-Overland och Graham-Paige innan hans samarbete med Henry J. Kaiser som han bildade Kaiser-Frazer Corporation 1946. Han var en viktig figur i den klassiska eran av amerikansk bilgestaltning. När Frazer tog kontrollen över företaget Graham-Paige och sökte finansiärer till sitt bilprojekt som han mötte Kaiser som gick i liknande tankegångar om en efterkrigsbil. Den hajnosade Graham-Paige bilen bör nämnas här:

En hajnosad Graham från 1938 designat av den förstklassiga och extravaganta fransk/ryska formgivaren Jacques Saoutchik. Han föddes 1880 i Ryssland och dog 1955 i Frankrike. Han var möbelsnickare från början men har utformat alla klassiska märken som Bugatti, Delahaye och Pegasso och många andra. Bilen såldes på Sotheby´s för 770 tusen dollar år 2012.

Bild 1. En rödbrun Bugatti från 1940 och Bild 2. en rödbrun Delahey från 1939. Designad av Jacques Saoutchik.

Jag är i huvudsak intresserad av dessa två herrars biltillverkning som såg ljuset under en mycket kort period i historien från omkring 1945 till 1955. Kaiser och Frazer upprättade ett samarbete år 1945 för att tillgodose amerikanernas efterkrigsbehov av nya bilar som också blev de sista som utmanade Detroits ”De Tre Stora” – GM, Chrysler och Ford . Två Kaiser bilar skulle byggas på en Frazer som skulle förbli en Graham-Paige produkt. Joseph Frazer förblev VD i båda företagen och Henry Kaiser ordförande i Kaiser-Frazer Corporation som bildades 1946 i Willow Run, Michigan och frambringade bilar under åren 1946 – 1955 som Kaiser Vagabond, Frazer Manhattan, Kaiser Manhattan tvådörrars Sedan, Allstate, Draken Sedan, Henry J Compact Coupe, Kaiser Darrin och Henry J racerbil. Linjen Kaiser och Frazer-Manhattan var hörnstenarna i företaget. När det inte gick så bra längre i hemlandet, flyttades produktionen till Argentina och Brasilien där företaget tillverkade en rad Sedaner, lastbilar och jeepar tills företaget såldes till vissa delar till både Ford och Renault i slutet av 1960-talet.

Frazer Manhattan bilen från 1947 blev dåligt mottagen av allmänheten, förmodligen därför att den kostade lika mycket som en Cadillac men utan att erbjuda jämförbara bekvämligheter.

Bilden föreställer en grön bil Kaiser-Frazer fyradörrars Sedan från 1948 med interiör. Huvornamentet är från 1947 och Kaiser loggtypen med buffeln är helt rätt då Henry Kaiser föddes i oxens tecken.

Bilden föreställer två gröna Kaiser Traveler – den första från 1953 och den andra från 1951.

Bilden föreställer en 1952 års modell Allstate Coupe från flera håll. Den här bilen var ett märke konstruerat från Henry J modellen.

Bild 1. En vinröd/gul Kaiser Dragon fyradörrars Sedan från 1953 och Bild 2. en gul/svart Kaiser DeLuxe Golden Dragon från 1951.

Bild 1. Kaiser huvornament från 1949. Bild 2. Denna Allstate logotyp var en av de fåtal yttre egenskaper som skilde åt bilarna Allstate och Henry J årsmodellerna 1952-1953. Bild 3. Frazer logotyp med texten Je suis pret som på franska betyder – Jag är redo. Bild 4. En Henry J logotyp. Namnet kommer från Kaisers båda förnamn, någon större fantasi kan man inte påstå att gubbarna hade.

Bild 1. En mörkröd Kaiser Vagabond med bagageluckan öppen från 1949 och en grön Kaiser DeLuxe Vagabond från 1950. Bild nedan – en grön Kaiser Vagabond från 1951, notera skillnaderna i utformningen av huven.

Bilden föreställer Kaiser Manhattan fyradörrars Sedan med grön topp från 1955 och Kaiser Manhattan tvådörrars Club Sedan med röd topp från 1953.

Kaiser Darrin var en sportbilsmodell som tillverkades i 435 exemplar under sitt första år 1954. Den var i sitt slag den första bilen som producerades med glasfiberkaross. En annan finess var att dörrarna kunde skjutas i sidled in i karossen. Den släpptes på marknaden en månad innan Corvetten kom ut och har nu blivit ett dyrt samlingsobjekt. Kaiser Darrin formgavs av Howard A. Darrin men har också designat alla de andra bilarna åt Kaiser. Bilen byggdes på ett Henry J chassi. När Kaiser gick i konkurs 1955, övertog Howard A. Darrin de 100 bilar som inte har blivit sålda.

Howard A. Darrin – 1897-1982 var en amerikansk bildesigner med holländska rötter. Han arbetade i Paris på 1920-talet med att bygga karosser där bland annat fanns många amerikanska kunder. År 1937 återvände han till USA och öppnade Darrin of Paris i Los Angeles och byggde bilar åt dåtidens Hollywood-stjärnor. Efter andra världskriget arbetade han tillsammans med Kaiser-Frazer och drev sin egen konsultfirma.

Howard Darrin med sina uppseendeveckande skapelser – Bild 1. en persikofärgad Packard Darrin Convertible Victoria från 1942. Bild 2. Howard Darrin utformade den ursprungliga produktionen av fiberglasbilarna. Bild 3. En svart Clark Gable Packard Darrin som tillhörde denna Hollywood skådis.

Annonser, skyltar och en aktie Certifikat från Kaiser-Frazer.

I backspegeln återstår några rostiga bilar i diverse gamla lador runtom i världen som används som reservdelar till andra Kaiser-Frazer bilar i bättre skick. Dessa kan fyndas på speciella bilaktioner för samlare.

Bild 1. En rostig bortglömd Kaiser Manhattan från 1954 tillsammans med Bild 2. en svart Kaiser Henry J från 1951 till salu. Bild 3. Är en mycket bortglömd, rostig Kaiser Henry J 1951 i mycket sämre skick än den föregående.

Tack för ordet. Klick!
Melinda

Skriv ut