Det finns olika snöskotertyper:

Arbetsskotrar (UTILITY)
– Har lång drivmatta. Förekommer som smal (38-41 cm), bredbandade (41-61 cm) eller två
drivmattor i bredd (dubbelbandare), i regel dubbeldyna, stark motor och variator bestyckad
för låg fart.

Terrängskotrar
Halvlång smal matta, halvlång kammar, dubbeldyna med ryggstöd samt handtag för passagerare.
Det finns modeller avsedda för upp till tre personer. De är oftast med elstart, motortemperaturmätare, packlåda och mjuk fjädring/dämpning.

Montainskotrar
-Dessa har långa högkammsmattor(över 40 cm), är ofta lätta med hög motoreffekt, oftast utan
elstart och allt oftare tillverkade i exklusiva material.

Sportskotrar
Dessa har kort matta, men i regel med lite högre kammar. Eftersom mattan är relativt kort är
maskintypen inte anpassad till lössnökörning. Chassiet är i stället utvecklat för sportigare körning
där underlaget är hårt och ibland ojämn. Stötdämparen är ofta hårt ställt för att passa just denna
typ av körning. Motorerna finns i olika storlekar(oftast cirka 60 hk). Denna skotertyp används ofta
i tävlingar.

Veteranskoter (VINTAGE)
– Är att betecknas som en maskin som tillverkats från snöskoterns födelse på tidigt 1950-talet fram
till mitten på 1980-talet. Enligt många entusiaster är en veteranskoter bara en maskin som har
hjulboggie. Tidiga snöskotrar på 1950-och 1960-talet hade dock ofta glidboggie av trä.

Nuförtiden krävs förarbevis och man måste bära hjälm och det rekommenderas även att ha starka
motorglasögon eller dylikt.

Bilden är från PIXA BAY

Tarmo K.

Skriv ut

Relaterade artiklar